Download hier je gratis factuurvoorbeeld

Voor wie is dit factuurvoorbeeld geschiktVoor kleine bedrijven, eenmanszaken, zelfstandigen, ondernemers en freelancers.

Vul hieronder je gegevens in om de voorbeeldfactuur in  Google Sheet / Excel- formaat te ontvangen.

Wil je het jezelf makkelijk maken en niet alle informatie handmatig invoeren? Probeer Billit 15 dagen gratis en ontdek alle voordelen van digitale facturatie.

Waarom Billit?

Snel en intuïtief

In een paar klikken verstuur je facturen per e-mail, post of naar de overheid via Peppol.

Altijd en overal beschikbaar

Beheer je financiële administratie waar je ook gaat en upload je onkosten en aankoopfacturen met je smartphone.

Integratie met je bank

Connecteer met jouw bank voor snelle betalingen

Eenvoudige boekhouding

Deel makkelijk al je documenten met je boekhouder 

Het factureringssysteem voor moderne bedrijven

For Whom

Company

Support

Product

Resources

Product OverviewSmall CompaniesAbout UsCareersContact UsBlogGet Started With BillitFAQBillit ConsultancyAPIRemote Assitance

© 2023 Billit. All rights reserved

- Privacy- Cookie Policy
op je factuur moet duidelijk het woord ‘Factuur’ vermeld staan.
voor elke factuur maak je een uniek en opvolgend referentienummer aan dat je vermeld op de factuur.
vermeld zeker de datum waarop de goederen en/of prestaties werden geleverd.
elke factuur moet een factuurdatum bevatten. Dit is de dag waarop je de factuur opstelt en verstuurt. Wettelijk gezien is dit uiterlijk de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin de diensten of producten werden geleverd.
de plaats waar de factuur werd opgemaakt.
Vermeld hoe (bijvoorbeeld op welk rekeningnummer en met welke mededeling) en tegen wanneer je factuur betaald moet worden. Voor B2B-facturen is de wettelijke betalingstermijn vastgelegd op 30 dagen indien in de contractvoorwaarden geen afwijkende betalingstermijn is opgenomen. Deze afwijkende betalingstermijn mag sinds 2020 maximum 60 dagen bedragen. Voor B2C-facturen wordt 'de redelijke termijn' gehanteerd. Deze wordt in de wet niet expliciet gespecificeerd. Algemeen wordt aangenomen dat deze 'redelijke termijn' één tot twee weken bedraagt, maar ook hiervoor kan in de verkoopsvoorwaarden een afwijkende termijn worden vastgelegd.

Paid Plans

7,5 €*

/ month
(excl. BTW)

Every function you need to enhance your incoicing

All integrations and links available e.g. bank, Peppol**

Try now

How many invoices do you process per month?

1 included +5  €/month (excl.) per extra user

Technical support

Morbi lacinia, dolor et sagittis lacinia, libero velit pharetra lacus.

245010020050010001000+

**: features are Billit’s functions; when linking with other (paying) software, you may have to purchase a paid license for that software. This will always be shown on the info page of the link

Pricing

Section intro. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue.

Free Plan

7,5 €*

/ month
(excl. BTW)

Morbi lacinia, dolor et sagittis lacinia, libero velit pharetra lacus.

Sending invoices

1 user included

Register now

Welke informatie moet er verplicht op een factuur staan volgens de Belgische wet?

Of je nu jouw factuur verstuurt via PDF, Excel, Word, of een online versie gebruikt, bepaalde informatie mag zeker niet ontbreken op jouw factuur.

Wees daarom kritisch bij de zoektocht naar een goede template voor het opstellen van facturen. Er zijn veel websites die gratis Excel- en Wordtemplates als download aanbieden. Vaak is zo’n template verouderd of incorrect voor de Belgische markt.

Het is belangrijk dat je controleert of alle onderstaande verplichte informatie op de factuur aanwezig is:

De voordelen voor je bedrijf

je bedrijfslogo plaats je bij voorkeur boven de bedrijfsgegevens.
elke factuur moet je bedrijfsnaam, btw-nummer, contactgegevens (telefoonnummer en/of e-mail), adresgegevens en betalingsgegevens bevatten (rekeneningnummer + BIC/SWIFT-code).
naast je eigen gegevens vermeld je natuurlijk ook die van je klant (maatschappelijke naam, btw-nummer indien B2B-verkoop en adres) en indien nodig het klantreferentienummer van die klant.
geef een beschrijving, eenheidsprijs en hoeveelheid van de geleverde prestaties en/of producten. Vergeet ook eventuele kortingen niet te vermelden.
geef de bedragen weer zonder btw en vermeld de btw-percentages. Vergeet niet het bedrag exclusief btw per tarief te vermelden. Het totaalbedrag geef je zowel exclusief als inclusief btw weer.
(Purchase Order), inkoopnummer of projectnummer: dit nummer ontvang je van de klant (meestal van overheidsdiensten of grote bedrijven) en vermeld je op de factuur zodat ze bij het juiste departement terechtkomt en tijdig behandeld kan worden.
hoewel dit niet verplicht is, vermeld je ook best de algemene voorwaarden die je hanteert (eventueel op de achterkant van je factuur). Zo vermijd je problemen achteraf.

Start vandaag nog met het digitaliseren van jouw facturatieproces en ontdek hoe Billit jouw bedrijf een boost kan geven!

Vereenvoudig je digitale facturatie

Stuur facturen online in een paar klikken

Vul je klantgegevens vooraf in met KBO-gegevens

Maak facturen in je eigen huisstijl

Voeg een QR-code toe voor snelle betalingen

Digitaliseer ook je aankoopfacturen en bonnetjes

Koppel je bank voor automatische betalingscontrole

Start nu de gratis proefperiode van 15 dagen - zonder creditcard.

Creëer je facturen digitaal

Download gratis template

Vul hieronder je naam en adres in en ontvang een e-mail met de template die je rechtstreeks uit Google Sheets kan kopiëren.

Vul daarna je gegevens in en verstuur je factuur als PDF.

Bespaar tijd

door administratieve processen te automatiseren 

Controle

over je boekhouding in één centraal platform gedeeld met je boekhouder

Inzicht

in de financiële situatie van je onderneming, cashflow en btw-stromen

Integraties

met diverse softwarepakketten, zonder programmeren

Professionele beleving

voor jouw klanten bij betalingen & facturatie

Support

persoonlijke service voor jouw onderneming 

In onze zaak kunnen we de software van Billit niet meer missen. Die heeft ons al veel winst opgeleverd, zowel qua tijd als qua geld.

Mike Botte 

Metal Inox Design

Start gratis proefperiode
Startende en kleine ondernemers beginnen vaak met het maken van zakelijke documenten als rekeningen, facturen en offertes in een programma als Microsoft Word (doc) of Microsoft Excel (xls). Uiteraard kun je met deze software prima facturen aanmaken. Toch is het opstellen van facturen in Word of Excel een pak foutgevoeliger omdat je telkens zelf de gegevens moet overtypen. Wanneer je met digitale facturen werkt daarentegen worden gegevens van bedrijven automatisch opgezocht, worden adresgegevens, bank- en btw-nummer en e-mail adressen gecontroleerd en de factuurtotalen, btw en vervaldata automatisch berekend.
Neen. Je kunt eenvoudig papieren en pdf-facturen scannen en importeren in Billit en ze zo digitaliseren. Verkoopfacturen verstuur je naast digitaal even makkelijk via e-mail als pdf of uitgeprint via Bpost. Voor het versturen van een factuur via Bpost betaal je de Bpost-tarieven van €1,5 via gewone post of €7,5 voor een aangetekende zending (of €9,5 voor een aangetekende zending met ontvangstbevestiging).
Neen. De Federale Overheidsdienst Financiën stelt dat je facturen zowel op papier als elektronisch kan bewaren, ongeacht het oorspronkelijke formaat. Meer info over de wettelijke bepalingen rond het archiveren van facturen vind je op de pagina van de Federale overheidsdienst Financiën

Veelgestelde vragen

Wil je er zeker van zijn dat je facturen kloppen?

Gratis factuurvoorbeeld conform de Belgische wet

Download een gratis factuurtemplate, 100% conform de Belgische wet, of vereenvoudig je leven en bespaar tijd met digitale facturen via het Billit-platform.

Probeer 15 dagen gratis. 

Creëer je facturen digitaalDownload gratis template
Il est recommendé de placer le logo au-dessus des détails de l'entreprise.
chaque facture doit contenir le nom de votre entreprise, votre numéro de TVA, vos coordonnées (numéro de téléphone et/ou e-mail), vos coordonnées et les détails de paiement (numéro de compte + code BIC/SWIFT).
en plus de vos propres coordonnées, vous devez bien entendu également indiquer celles de votre client (raison sociale, numéro de TVA si vente B2B et adresse) et, le cas échéant, le numéro de référence client du client.
Fournir une description, le prix unitaire et la quantité des services et/ou produits fournis. N'oubliez pas de mentionner les réductions éventuelles.
Affichez les montants HT et indiquez les pourcentages de TVA. N'oubliez pas non plus de préciser le montant HT par taux de TVA. Vous indiquez le montant total hors TVA et TVA comprise.
(Purchase Order), numéro d'achat ou numéro de projet : vous recevez ce numéro du client (généralement des services gouvernementaux ou de grandes entreprises) et vous le mentionnez sur la facture afin qu'il parvienne au bon service et puisse être traité à temps.
Bien que cela ne soit pas obligatoire, il est préférable de mentionner les conditions générales que vous utilisez (éventuellement au dos de votre facture). De cette façon, vous évitez les problèmes plus tard.
Votre facture doit clairement mentionner le mot "facture".
Pour chaque facture, vous créez un numéro de référence unique et consécutif que vous indiquez sur la facture.
Veillez également à indiquer la date à laquelle les biens et/ou les services ont été livrés.
Chaque facture doit contenir une date de facturation. Il s'agit de la date à laquelle vous préparez et envoyez la facture. Légalement, cette date est au plus tard le 15e jour du mois suivant le mois au cours duquel les services ou les produits ont été fournis.
Le lieu où la facture a été émise.
Indiquez comment (par exemple, sur quel numéro de compte et avec quel relevé) et quand votre facture doit être payée. Pour les factures B2B, le délai de paiement légal est fixé à 30 jours si aucun délai de paiement différent n'est prévu dans les conditions contractuelles. Depuis 2020, ce délai de paiement dérogatoire peut être de 60 jours maximum. Pour les factures B2C, c'est le "délai raisonnable" qui est utilisé. Cette notion n'est pas explicitement spécifiée dans la loi. On considère généralement que ce "délai raisonnable" est d'une à deux semaines, mais un délai différent peut également être fixé dans les conditions de vente.
Accepteren en doorgaanNegeren

Welkom op de Billit website!

Net als de meeste websites gebruiken wij verschillende soorten cookies om onze site te verbeteren of bepaalde voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Kies "Accepteren en doorgaan" om het gebruik van al onze cookies toe te staan zoals beschreven in onze cookie policy.